Останніми роками на ринку систем контролю та управління доступом (СКУД) з'явилося дуже багато систем різних виробників. Ці системи здатні задовольнити найвибагливішого замовника. Щоб вибрати систему, яка підходить для Ваших завдань та вимог, потрібно підходити до проблеми вибору всебічно: не можна керуватися лише ціною обладнання, треба також враховувати й інші особливості системи СКУД, гарантійний термін служби, можливість створення звітів по співробітникам, розширення системи надалі, і багато інших параметрів.
Корисна інформація щодо вибору системи контролю та управління доступом – СКУД.
Системи СКУД з кожним днем починають ставати невід'ємною частиною повсякденного життя. Якщо ваш офіс знаходиться в бізнес-центрі з великою кількістю сусідів або на людній вулиці, природно виникає бажання обмежити доступ сторонніх осіб. Погодьтеся, не зовсім зручно почуваєшся, коли двері у ваш офіс відчинені для всіх бажаючих. «На зорі» систем контролю та управління доступом ви просто встановили б аудіо або відео домофон із замком і попросили б секретаря відчиняти двері, але таке рішення можливе при невеликій кількості співробітників і відвідувачів. Якщо кількість співробітників більше десятка вже є сенс задуматися про встановлення системи контролю та управління доступом.
Перед тим як обговорювати побудову системи в цілому, та особливості, які можуть знадобитися у вашому конкретному випадку, розглянемо найбільш загальні компоненти будь-якої з них.
Будь-яка система СКУД складається з наступних функціональних елементів, почнемо їх перерахування за рівнем значущості та взаємозамінності, починаючи з більш простих елементів.
Всі системи доступу мають ключ доступу - ідентифікатор, який необхідний для визначення прав користувача, що володіє ним. В даний час широкого поширення набули безконтактні пластикові картки.
Зчитувач – пристрій, необхідний передачі інформації від ідентифікатора контролеру. Залежно від місця встановлення, зчитувачі бувають вуличного та внутрішнього, є зчитувачі у вандалозахищеному виконанні.
Виконавчі пристрої – це замки, клямки, турнікети, хвіртки, шлагбауми та інші пристрої, які керуються контролером та перешкоджають доступу. Вибір конкретного типу пристрою потрібно виконувати відповідно до завдань, що потрібно захищати чи перегороджувати.
Головною ланкою роботи будь-якої системи доступу є контролер, від його можливостей насамперед буде залежити можливості всієї системи загалом. Усі контролери можна розділити на дві групи: автономні та мережні.
Автономні контролери не мають можливості підключення до персонального комп'ютера та налаштування параметрів доступу контролера за допомогою ПК. При використанні таких контролерів неможливо проводити облік робочого часу, встановлювати час проходу (оскільки контролер у цьому виконанні або відчиняє двері, або ні). В основному вони налаштовуються за допомогою майстер картки, за допомогою якої в базу контролера вносяться або видаляються ключі карт доступу співробітників, які надають право проходу.
Мережеві контролери, пристрої, об'єднані власною мережею та підключаються до комп'ютера за допомогою мережного інтерфейсу. Налаштування їх відбувається за допомогою програмного забезпечення, також вони надають всю інформацію в реальному часі комп'ютеру і можуть керуватися з робочого місця. Мережеві контролери необхідні при організації обліку робочого часу, обліку подій, що відбуваються в системі та інтеграції з іншими засобами безпеки, такими як охоронна та/або пожежна сигналізація, телеспостереження. Також варто відзначити, що в даний час все більше мережевих систем доступу має можливість підключення до ПК не через мережевий інтерфейс, а за допомогою підключення контролерів безпосередньо до існуючої мережі Ethernet. На практиці часто виникає така ситуація, що замовник вважає, що поняття мережевий контролер означає можливість підключення контролерів до мережі Ethernet, хоча це не правильно, і означає лише наявність своєї мережі та підключення до комп'ютера за допомогою мережного інтерфейсу.
При виборі системи доступу потрібно враховувати функціональність системи, яка залежить від Програмного забезпечення. Програмне забезпечення має бути зручним та зрозумілим у користуванні. Також слід врахувати, максимальна кількість контролерів у системі за необхідності подальшого розширення системи, гнучкість у налаштуванні системи для ваших конкретних завдань, можливість побудови різних звітів, можливість підключення додаткових робочих станцій для налаштування та адміністрування СКУД.
Додаткові можливості системи, в основному, полягає в модулях програмного забезпечення, що дозволяють виконувати основним програмним забезпеченням різні завдання. Найбільш поширеним є модуль для складання звітів по співробітникам, зокрема для формування звіту щодо відвідуваності та обліку робочого часу. Облік робочого дня – важлива функція системи.
У різних СКУД звіти можуть будуватися за різними ознаками, наприклад, найпростіший випадок визначається за подіями «перший вхід», «останній вихід», на підставі цих подій формується «сумарний час», проведений на робочому місці. Тому при виборі системи особлива увага на можливості модуля обліку робочого часу, гнучкість його налаштувань і задоволення ваших потреб.
Таким чином, основні пункти, що виникають під час вибору системи:
1. Тип ідентифікаторів, який використовуватиметься у системі, оскільки він визначатиме використання тих, чи інших зчитувачів.
2. Тип системи – автономна чи мережева. Якщо ви зупините свій вибір на мережній системі, оскільки вона функціональніша за автономну. Необхідно з’ясувати тип підключення до персонального комп'ютера: через мережу Ethernet або через мережний інтерфейс.
3. Виконавчі пристрої. Необхідний елемент СКУД, оскільки значною мірою визначає фізичну захищеність об'єкта.
4. Функціональність системи - чи вирішуються поставлені завдання під час виборів конкретної СКУД.
5. Додаткові можливості системи – можливість інтеграції коїться з іншими системами, наявність модуля обліку робочого дня.
6. Масштабованість - можливості системи при подальшому її укрупненні або розширенні.